torsdag 23 oktober 2008

jaha

så ska man skriva examensarbete då.
igår var det första mötet och har tänkt lite på vad som sas.
Har inte bestämt exakt vad vi ska skriva än. På tisdag ska det klubbas.
Inte lätt.
bedömning.
finns så mkt intressant.
raderade hela gamla bloggen.
stod så mkt, blir så lätt så mkt och man vill ju inte alla ska veta allt.
balans är svårt
skulle vilja slippa välja alls

tänkte mkt på det här med hur man ska kunna bedöma, vad det är man ska bedöma.
kommunicerbarheten, är det det???
och när jag kom hem kom jag på att jag inte vet vad det är. Nike sa att det var enkelt att bedöma det, att alla tycker lika. om man funderar över om verket kommunicerar med betraktaren så får man reda på om verket är bra.
Men jag tycker inte det är så självklart att avgöra det. Ochvad är detför skillnad mellan att kommunicera och en bra bild i allmänhet. är det inte samma sak? Och kan man verkligen säga att den här bilden kommunicerar.som ett faktum. Något somär sant.

Det är ett dilemma för mig att bedöma bild, det är det faktiskt. KAn hända gör man sig själv en otjänst som mattias pratade om om man inte vill bedöma bild. att man gör ämnet mindre viktigt. Och det ligger ngt i det. kankse. är det verkligen så? Eleverna vill ha raka besked om vad som är bra eller dåligt, för jag gissar att det är så. så är det nog.ATt vara mjuk och luddig och säga att allt är bra och at det är upp till betraktaren är då inte populärt, särskilt inte som det ska bli ett betyg i slutändan. så då bör man komma på något bra sätt att kunna bedöma, så att det inte blir rättvisa betyg. för det är ju alla överes om att det ska vara rättvisa betyg. Det vore intressant att kolla på det om man kan säga att en bild är ett mvg, hur lika bedömer lärare eg samma bild??? vilka bilder är svåra att bedöma, vad är enkelt?

Jag vill inte bedöma, för är det något jag har svårt för så är det att bli bedömd i bild... det känns ännu mer som en bedömning av min person än något annat ämne. Det är jag mitt jag som är ointressant. Hur man kommer ifrån dom tankarna är kanskeen annan fråga, men hur ska jag kunna bedöma?

och att anpassa undervisningen efter hur lätt det bli ratt bedöma är ju jädrit trist.
och trist gillar jag inte.

4 kommentarer:

Glenn sa...

Lästips: kursplaner. Det står en massa användbart där. Utgå därifrån iaf så att du inte glömmer bort dem. Sedan står det ju i Nationella utv. att bildlärare är bra på teknik men glömmer bort analysen så vi skulle kunna fungera som motvikt med våra ideer. Iaf jobba på ett vidare fokus om man kan säga så!

glaqpet sa...

Ja, det är verklligen en intressant diskussion. Vi kom in lite på detta igår under diskussionerna på Bengt-kursen...

...något som bör vändas och vridas och vrängas om och om och om igen...

... det skall bli jättekul att följa dig i ditt examensarbete.

Håller med Plumpen "det måste bli ett slut på luddigheten" :) Men hur?

glaqpet sa...

Fler lästips: Hittade en del spännande i regeringens förslag till nutt mål- och uppföljningssystem också. Texten heter "Tydliga mål och kunskapskrav i grundskolan" och finns på regeringens hemsida.

Glöm heller inte av "Kunskapsbedömning - hur, vad och varför" som du förmodligen hade som kurslitteratur under förra kursen.

Lycka till!

Glenn sa...

Eller varför ska allt vara så förbannat klart. Är det inte så att det är på grund av omständigheterna som det blir luddigt. Att bedöma är ju luddigt. Vi svävar i ett heliumfullt universum. Eller har jag fel? Kan man bedöma bild och skapande på ett klart och tydligt sätt?