fredag 7 november 2008

fredagen

så en till dag har gått och snart passerat. eller så är det jag som har passerat. trött och tittar på you tube. Make me a supermodel australia. finns kanske även tokyo. you tube är ett hav.
Våra inbokade träffar på skolorna gick väldigt bra. vi har samlat ihop rätt mkt material till vår mapp nu.väldigt bra att kolla in skolor över huvud taget. Se hur de jobbar, salar, etc. inte mkt som skuljer de två vi nu besökt. kan man inte jobba annorlunda??? fungerar det inte??? flera olika som använder salen, korta lektioner, elklass. kan man inte jobba tredimensionellt om man har en timmes lektioner och helklass. hon sa det en.varför är det lättare att jobba tvådimensionellt?? Så har jag inte tänkt. och dessa alla vita a4............... och alla gör samma uppgifter. varlaskolan, och dom här...ska bli intressant att se fler skolor... vill se alla skolor som finns!!! kommer min entusiasm mttas och jag blir så där utan hopp??? när jag börjar jjobba alltså

vi kollade på det vi samlat ihop och provsatte lite betyg. så mkt intressant man lär sig av att göra så och diskutera!!! jamen varför tycker du så? titta så olika vi bedömde här, varför då??? tycker du verkligen att...???

får en dammig känlsa av den bildundervisning vi sett ändå. är det så dom gör eleverna i den åldern??? eller hur mkt kan man ändra m undervisningen???

3 kommentarer:

Anna sa...

CitatAnna är igång! Här kommer erat!

Det är taget ur NU-03 sid. 147.

"Problemet med Lindströms kriterier i relation till skolan är dock att antalet elever som undervisas per vecka och gruppstorlekarna ii relation till antalet kriterier och antalet genomförda arbeten och projekt per termin försvårar möjligheterna till en fördjupad individuell bedömning, som omfattar ett beaktande av samtliga kriterier vid flera tillfällen per termin."

Fruktanskvärt lång mening också! :)

glaqpet sa...

Det ääär svårt!!! Jag har ju fördelen att ha grupper med mellan 10-13 elever, har också en klass med 17 elever, det är den största.

Eleverna jobbar i egna projekt utifrån ett givet tema/ord. Det är vääldigt svårt att hinna med att hjälpa, prata med och dokumentera varje elev... samtidigt har jag svårt att ge mig och säga - okay jag hade fel, det går inte att jobba såhär. Jag tänker att om man är mån om att ge varje elev en rättvis bedömning och god handledning så är det nog minst lika svårt även om dom hade gjort samma saker eller bara jobbat tvådim. Det som är det största problemet ute i skolan upplever jag är att ämnet värderas aldeles för lågt av kollegor och föräldrar vilket smittar av sig till eleverna...

I hate:

"Det bästa vore om vi kunde lägga all bild och slöjd på eftermidagarna, då är eleverna så trötta,,, dom orkar liksom inte tänka då..."

"Kom tillbaka då ditt ämne är ett kärnämne, då kan vi ta den diskussionen..."

"Det är viktigt med bild och slöjd och sånt för de elever som inte är så bra på matte och svenska"

"skönt för eleverna med såna ämnen där de kan koppla av lite och inte brhöver tänka"

...undrar ibland hur länge jag skall orka svara emot och lägga fram teorier och motivera... ser liksom hur dom tänker att jag är lite dum och inte har fattat någonting.

Aviga Maskan sa...

oj vilka kommentarer!!! och dom har du fått höra alltså... shit, är bilden så lågt värderad.... Så är det säker ja... usch... svårt att uppvärdera...