tisdag 25 november 2008

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

klarade tentan, sååååååå skönt.... efter att ha fått komplettera sist så var detta så magiskt bra!!!

Så... en person hade fyllt i vår bedömning på hdk... vad att säga???

Går det verkligen inte att bedöma våra bilder eller?????????
Då är ju det vi gör meningslöst...

okej att någon har den åsikten och den respekterar jag och kan förstå argumenten till viss del men alla?????

iallafall så var vi på en skola idag, man ska väl inte skriva namnet kanske så gör inte det... och var beredd på det värsta och trodde verkligen inte det skulle gå alls hadefått lite såna indikationer via mail. men ooo hon var inte sån. och det hela blev till ett långt samtal ochvad det kan ge mkt att möta dom som jobbar i olika skolor och höra hur deras åsikter varierear... får mkt perspektivtill min vfu, verkligen. har behövt det... behöver det hela tiden. den har gnagt sig in vfun...

ändå glad, konstigt nog efter gårdagen och allt...
tittar på den snösprayade minikransen som hänger där...

3 kommentarer:

Susanne Andersson sa...

Är det så svårt att få folk att fylla i. Jag ställer gärna upp finns papprena kvar på hdk eller hur gör jag?

S sa...

Såg bilderna men fattade inte förran Maja sa det att ni ville ha hjälp.
Här kommer lite tankar ifrån mig:
Tänker nog som förra personen att det inte går att göra en bedömning utifrån endast bilden/ resultatet. Att det hela krockar tror jag beror mycket på att bildlärare lägger in uppgifter med för lite möjlighet till individualisering och utveckling, man gör en bild och den skall man försöka se processen i.
Min övertygelse är att eleverna behöver större teman med möjlighet till egna ingångar utifrån sina intressen och personligheter som pågår under en längre tid med många möjligheter till samtal och reflektioner både om sina egna och andras arbete på vägen. Behöver många bilder, mer gestaltning inom samma tema med mycket ord och reflektioner, då hade jag kunnat sätta betyg på processen. Inte lätt då heller men...

Blev lite långt, hoppas att det går att använda nåt.
Susanne

Anna sa...

Precis som S skriver men också det att dessa bilder behöver olika kriterier för att kunna bedömas. Sk ajag bedöma efter färgkomposition, fantasi, min personliga åsikt? Vad är det lärarna och eleverna som bedömer bildera sätter upp som kriterier? Kommer ihåg en lektion med Bengan där han berättade om hur han och några elever skulle bedöma några bilder. Då hade de satt upp väldigt tydliga kriterier för exakt vad som skulle bedömas. Som frågan ser ut nu är det var och ens egna föreställningar om vad som är G eller MVG. Det är lite som att få ett räknehäfte med massa tal framför sig. Hur ska jag veta vad talen beskriver? En uträkning i minus ett eget påhittat lyckotal en felräkning i delat? Hur bedömmer vi då?

:)