tisdag 9 december 2008

skrift

skriver
gör annat
skriver
får ångest för jag inte skriver
skriver
ändrar
hittar nån jädra lokal kursplan
vad i helvete
eller SKA DET VARA SÅHÄR?
Vad är det för fel på mig som inte fattar grejen, jag undrar på riktigt vad det är jag inte fattar.

here it goes:

KURSPLAN FÖR BILD
År 7
MATERIALKÄNNEDOM
ELEVEN SKALL:
• Lära sig att handskas med olika material och redskap som finns inom bildframställning.
• Lära sig hur man använder olika material för att uppnå en viss effekt.
• Lära sig att vårda och använda material och verktyg på rätt sätt.
FÄRGLÄRA
ELEVEN SKALL:
• Känna till olika färgsystem.
• Veta hur en färgcirkel är uppbyggd.
• Känna till primär- och sekundärfärger, kalla och varma färger, komplementfärger och
gråskalan.
• Vara bekant med färgernas inre och yttre påverkan och utifrån det, skapa egna bilder.
MATERIAL: Vattenfärg, kritor, penslar.
TEKNIK: Färgblandningsövningar, färgkompositioner, egna motiv.
PERSPEKTIVLÄRA
ELEVEN SKALL:
• Lära sig grunderna i perspektivlära.
• Känna till ”grodperspektiv”, ”fågelperspektiv”, centralperspektiv, luftperspektiv,
storleksförhållande och tvåpunktsperspektiv.
MATERIAL: Blyerts, tusch, grafitstift, kol.
TEKNIK: Konstruktion av enkelt centralperspektiv och tvåpunktsperspektiv. Skuggning, proportioner,
byggnader i perspektiv, djupverkan i landskaps - eller fantasibild.
TECKNING
ELEVEN SKALL:
• Prova olika material och tekniker.
• Få god materialkännedom och kunna kombinera olika tekniker i en bild.
• Utveckla förmågan att gestalta djup, struktur och volym.
MATERIAL: Blyerts, tusch, kol, kritor, grafitstift, skrapkartong.
TEKNIK: Frottage, valör – och linjeteckning, skuggning, förenkling, ristning.
MÅLNING
ELEVEN SKALL:
• Prova olika material och tekniker.
• Lära sig om olika färgers egenskaper och möjligheter.
• Lära sig att använda olika sorters penslar.
• Utveckla ett personligt uttryckssätt.
MATERIAL: Vattenfärg, täckfärg, gouache, akvarell, oljepastell, torrpastell.
TEKNIK: Olika sätt att måla, färgblandningar, färgperspektiv, skuggning, monotypi,
PAPPER
ELEVEN SKALL:
• Ha kännedom om dessa material.
• Kunna framställa bilder genom blandtekniker.
• Få utlopp för sin kreativitet.
MATERIAL: Färgat papper av olika kvalitéer, silkepapper, tidningspapper, spillmaterial.
TEKNIK: Collage, papier machè, klippa, riva, klistra.
TREDIMENSIONELL BILD
ELEVEN SKALL:
• Arbeta med olika typer av tredimensionell gestaltning.
• Prova materialen och upptäcka dess egenskaper och möjligheter till fritt skapande.
• Uppleva lerans process från råmaterial till färdigbränt gods.
MATERIAL: Lera, gips, papier machè, papper, kartong.
TEKNIK: Modellering, skulptering, formgivning.
TRYCK
ELEVEN SKALL:
• Känna till olika enkla trycktekniker
• Kunna skapa bilder genom att blanda olika trycktekniker.
• Arbeta med olika typer av mångfaldigad bild.
MATERIAL: Linoleum, schablon, frigolit, kork, svamp m.m.
TEKNIK: Högtryck, genomtryck, stöppling, stämpling.
KONSTHISTORIA
ELEVEN SKALL:
• Känna till några betydande konstnärer och deras verk.
• Känna till olika ismer.
TEKNIK: Praktiska övningar, bildband, konstböcker, studiebesök.
BILDANALYS _- BILDKOMMUNIKATION
ELEVEN SKALL:
• Ha grundläggande kunskaper i att samtala om och tolka olika bilder.
• Kunna kommunicera med egna och andras bilder.
• Förstå att bilder påverkar oss - medvetet eller omedvetet.
TEKNIKER: Praktiska övningar, samtal och diskussioner.
KURSPLAN FÖR BILD
År 9
KONSTHISTORIA
ELEVEN SKALL:
• Känna till en del betydande konstnärer och deras verk.
• Tillägna sig konsthistorisk allmänbildning genom att studera och analysera bilder från
olika epoker.
• Få kunskap om olika stilar genom att konstnärer introduceras och knyts an till uppgifter i
undervisningen.
• Efter eget intresse välja någon konstnär, samla fakta och därefter kunna tolka och beskriva
något av konstnärens verk, samt göra en egen tolkning av konstverket i valfri teknik.
• Välja ett känt konstverk och göra en parafras av detta konstverk.
BILDKOMMUNIKATION
ELEVEN SKALL:
• Tillägna sig kunskaper om: KOMPOSITION, LAY OUT, SÄNDARE – MOTTAGARE,
FRÅN IDÈ till FÄRDIG BILD, ANDRA KULTURERS SÄTT ATT ANVÄNDA
BILDER.
BILDANALYS
ELEVEN SKALL
• Träna förmågan att kritiskt granska, tolka, analysera och samtala om egna och andras
bilder.
• Studera och analysera bilder från olika tidsepoker.
• Bli medveten om bildens syften, synliga och dolda budskap samt uppbyggnad.
BILDKATEGORIER
ELEVEN SKALL:
• Träna förmågan att känna igen och analysera : underhållnings – propaganda –
kunskaps – reklam – anvisning/varnings – nyhets/reportage –samt konstbild.
TREDIMENSIONELL BILD
ELEVEN SKALL:
• Utveckla sin förmåga att forma föremål i lera.
• Dreja eller modellera.
PRAKTISKA ÖVNINGAR I FÄRG OCH FORM
ELEVEN SKALL:
• Illustrera känslor och fantasier med hjälp av färg och form.
• Arbeta med att avbilda verkligheten i form av stilleben, landskap, porträtt etc.
PERSPEKTIV
ELEVEN SKALL:
• Fördjupa sig i centralperspektivet.
• Träna förmågan att arbeta med 2- punktperspektiv
MÄNNISKAN
ELEVEN SKALL:
• Lära sig människokroppens och ansiktets proportioner.
• Teckna porträtt och gestalta människokroppen med hjälp av modell, figurteckning.
UTVÄRDERINGAR
I bildämnet utvärderas arbetet kontinuerligt i samtal, antingen enskilda eller i grupp.
Utvärderingar sker också i form av utställningar och andra redovisningar.
KOMMENTAR
Ny teknik och nya metoder bör i görligaste mån utnyttjas.
Men det är viktigt att framhålla de traditionella bildteknikernas unika ställning som grunden
för all bildframställning.
BETYGSKRITERIER I ÄMNET BILD
GODKÄND:
• Eleven skall ha utvecklat sin förmåga att framställa bilder med olika metoder och tekniker.
• Eleven skall ha utvecklat ett intresse för bildskapande som uttrycksmedel.
• Eleven skall ha utvecklat sin förmåga att kritiskt granska, tolka och analysera olika bilder.
• Eleven skall tillägnat sig kunskaper om och förståelse för bildens roll i kultur och samhälle.
• Eleven skall känna till några framträdande konstnärer och konstriktningar.
• Eleven skall ha lärt sig att använda egna och andras bilder i bestämda syften.
• Eleven skall efter bästa förmåga lösa uppgifterna och vid terminernas slut skall dessa vara
klara och inlämnade för bedömning.
UTÖVER DETTA TILLKOMMER FÖR:
VÄL GODKÄND:
• Eleven har förmågan att självständigt experimentera och finna kreativa lösningar med olika
konstnärliga uttryckssätt.
• Eleven skapar uttrycksfulla bilder och former genom att blanda olika metoder och tekniker
och tillämpar ett kritiskt förhållningssätt i arbetet.
• Eleven kan kommunicera med bilder i bestämda syften, för att uttrycka tankar, idéer och
åsikter.
• Eleven tolkar bilder självständigt och förstår termer och grundläggande begrepp inom
bildområdet, samt har tillägnat sig ett språk om bild och använder det i bildsamtal.
• Eleven jämför och finner särdrag i olika kulturella och konstnärliga uttryck, samt placerar
några framträdande bildkonstnärer och deras verk i tiden.
• Eleven känner till aktuella verksamheter inom bildområdet.
UTÖVER DETTA TILLKOMMER FÖR:
MYCKET VÄL GODKÄND:
• Eleven arbetar utifrån egna idéer, finner förebilder, söker metoder och tekniska lösningar i
olika konst – och bildtraditioner och bearbetar på ett konstruktivt sätt idémässiga,
formmässiga och praktiska problem, som uppstår i det egna bildarbetet.
• Eleven använder bilder i kombination med andra uttrycksformer för att kommunicera egna
tankar och idéer och sätta frågor under debatt.
• Eleven använder bildområdets termer och begrepp, analyserar och värderar bildens
funktioner i skilda sammanhang samt har ett personligt förhållningssätt till olika slags bilder.
• Eleven beskriver och reflekterar över några väsentliga delar av bild – och kulturhistorien, gör
estetiska jämförelser samt har blick för kulturella och konstnärliga särdrag.
• Eleven har god kännedom om aktuella verksamheter inom bild – och kulturområdet.
• Eleven visar stor konstnärlig och teknisk skicklighet i bildframställningen.

3 kommentarer:

Anna sa...

Det du visar här måste vara en lokal kursplan, alltså en sådan som varje lärare skriver i förhållande till kursplaner och läroplaner. Här följer en länk till skolverkets kursplan. Den är inte alls lika detaljerande och den visar på vad som eleven ska kunna i slutet av år5 och i slutet av år9.

http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0809&infotyp=23&skolform=11&id=3869&extraId=2087

Det är sedan upp till varje lärare/skola att precisera dessa mål och betygskriterier så att eleverna uppnår dem.

Jag förstår inte heller hur man kan ha en sådan gedigen plan som du visar upp. Det verkar helt vansinnigt. Det låter som om många komunikativa delar försvinner och endast tekniken blir kvar.

Läs istället skolverkets kursplan och analysera den efter hur du vill arbeta.

Lycka till!

Aviga Maskan sa...

jo men visst är detju en lokal kursplan.. den där nationella har man ju studerat alldeles otroligt mkt vid det här laget! Men att komma till en skola när det finns en sån här gör ju att man tror att man måste jobba efter den, så är det kanske inte utan att varje lärare får utforma sin egen. sen var det nåt om att regionen el området m flera skolor höll på att utforma ngn ihop i alla äömenen... jag som tyckte det lät så bra att man fick frihet att arbeta utefter den nationella.. den är ju inte så styrd. då ordnar det sig tänkte jag.. njaja

Anna sa...

Då så om du har stenkoll på den nationella borde det inte vara några problem. Hur kan du tro att du måste arbeta efter något som du tycker är fel? Varför ger du andra personer förtolkningsrätt till det du faktiskt har utbildning i att tolka själv????

Jag antar att det som ska utformas i centrum är skriftligt omdöme i bild och där blir det knepigt för lärana har väldigt olika åsikter. Bl.a. så tycker de att en del elever har talang för bildämnet och att det är positivt. Men de beskriver inte bildämnet ingående. Det de menar är ofta att talang i teknisk skicklighet och förmågan att förstå och producera det som imopnerar på just den läraren!