torsdag 20 november 2008

hata

hata börja hata ringa

hur gör man för att komma förbi sin ringfobi, ge mig något knark.

oroar mig för att jobba som lrare på högstadiet, gör det. shit, jag som bara är jag.
som inte är sådär hård.
kommer dom köra över mig, kommer dom gilla mig???
Kommer jag behöva göra dom där tråkiga uppgifterna?

hon vi besökte igår som jag tyckte sa så bra saker... hon sa också ngt jag funderade över. som alla säger som det iallafall känns som alla säger. har jag alltså fel...
ja jag hade e nia sa hon och han visste inte vad enpuktsperspektiv är. dom hade alltså inte lärt sig det , hon var ny lärare sen et halvår på skolan... hon tyckte det var skandal för p gymnasiet där hon jobbat där måste dom kunna det.
Vem håller på med det??? och hur svårt är det?
en jävla punkt och alla streck dit, säg bara det då, inte så jädra svårt ju.

måste jag lära dom det, måste måste, grunderna i bild. vi borde skrivit om grunderna i bild istället.
finns det det???
Jag säger nej. det finns inga grunder i bild. inget man bara måste lära sig som man kan missa.
Jag tänker att et jag vill lära ut är ett intresse. får dom det så har dom det dom behöver. nyfikenhet och lust. Då får man massa kunskap på vägen tror jag. och inte är väl nånkunskap mer värd än ngn annan ... men jag kommer låta dom träna på att lita på vad dom ser och kunna fånga det. men det behöver ej vara trist och svårt. blä för perspektiv. det är väl tråkigt ändå... jättetrist .... men hur ska jag klara att vara lärare när jag inte vill forma mig efter hur det ser ut i skolan nu. kommer jag bli tillsagt kommer det bli problem?
Vill ju göra rätt... kommer jag orka...klara det. jag ssom avskyr att prata inför folk. är det därför jag gör det här eller??? för att testa mig själv???
sjlvplågeri eller???

så sås

nej jag vill INTE ringa ändå.
kan ingen ringa åt mig, snälla...

1 kommentar:

glaqpet sa...

Nej, det är inte lätt att komma med nya ideer och värderingar... det är det bannemig inte.

Ibland anar man i deras blickar något i stil med: -Ja, hon är ju så ung, och aldeles nyutexad... och från NYA lärarutbildningen också,,, den där dåliga, dåliga utbildningen som släpper igenom vad som helst...

Fast kanske tänker dom inte alls så, kanske är det bara min egen osäkerhet som spökar i hjärnan...

Men jag känner att jag växer med min uppgift, att jag alltid har något att komma med i diskussioner, att jag alltid har argument för varför jag gör som jag gör... jag kan också med glädje erkänna att jag inte alltid vet vad som kommer funka men det tror jag inte någon lärare har koll på jämt.

Nya lärarutbildningen (som snart är den gamla), och framför allt bild och forminriktningen har gett mig så mycket hållbara argument och så mycket självförtroende och jag kan inte för mitt liv se vad som är så dåligt med den...

SÅ, var stolt och så länge du kan visa att du följer läroplan och kursplan samt får eleverna att nå målen så har du rätt att forma din och elevernas verksamnet hur du vill.

Heja, heja :)